Можливі моделі приєднання/встановлення генеруючих установок та продажу відпущеної в мережу електричної енергії
На виконання пункту 1.9 протокольного рішення за результатами наради в Офісі Президента України від 06.06.2024 Міністерство енергетики України спільно з Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) інформує щодо спрощення та прискорення процедур приєднання генеруючих установок до електричних мереж, зокрема оптимізації переліку необхідних документів, скорочення термінів видачі та погодження технічних умов для приєднання до електромереж тощо для стимулювання бізнесу щодо впровадження відповідних проектів.
Внаслідок суттєвих пошкоджень енергетичної інфраструктури через ракетно-дронові удари по об’єктах генерації виникає необхідність посилення стійкості, гнучкості і децентралізації енергосистеми України перед початком осінньо-зимового періоду 2024/25 років шляхом збільшення у стислі строки кількості доступних генеруючих потужностей.
Встановлення генеруючих установок (газотурбінних, газопоршневих, когенераційних тощо) є першочерговим завданням для покриття дефіциту потужності в енергетичній системі України та забезпечення надійного електропостачання споживачів та об’єктів критичної інфраструктури, особливо в осінньо-зимовий період.
Так, з метою забезпечення умов для швидкого та безперешкодного приєднання генеруючих установок до електричних мереж НКРЕКП прийнято постанову від 08.05.2024 № 875 «Про затвердження Змін до постанови НКРЕКП від 26.03.2022 № 352», якою спрощується процедура приєднання генеруючих установок до електричних мереж під час дії воєнного стану, що створить умови для зменшення дефіциту генеруючих потужностей.
Зазначеними змінами передбачено: скорочення термінів видачі та погодження технічних умов, зменшення кількість документів для отримання послуги приєднання, забезпечення мінімальних технічних вимог для паралельної роботи генеруючих установок з енергосистемою та безпеки постачання електричної енергії.
Повідомляємо, що приєднання до електричних мереж генеруючих установок суб’єктів господарювання, які мають намір приєднати їх в термін до 01 січня 2026 року, за спрощеною процедурою, передбаченою пунктом 7 постанови НКРЕКП від 26.03.2022 № 352 (далі – Постанова), здійснюється за наявності довідки військової адміністрації про необхідність термінового приєднання таких електроустановок. Водночас чинним законодавством не передбачено затвердженої форми довідки.
Довідка військової адміністрації про необхідність термінового приєднання електроустановки може бути довільної форми із зазначенням назви суб’єкта господарювання, місця розташування електроустановки, призначеної для виробництва електричної енергії, величини встановленої потужності генеруючої установки та підтвердженням намірів замовника приєднати в термін до 01.01.2026 електроустановку, призначену для виробництва електричної енергії, та здійснювати діяльність з виробництва електричної енергії.
Тому, просимо обласні, Київську міську військові адміністрації оперативно розглядати звернення суб’єктів господарювання, які мають намір приєднати генеруючі установки в термін до 01 січня 2026 року, стосовно отримання довідки про необхідність термінового приєднання таких електроустановок.
Також повідомляємо, що згідно з вимогами пункту 7 Постанови, договір про приєднання між оператором системи розподілу та замовником укладається у довільній формі та має містити, зокрема порядок розрахунків та вартість виконання оператором системи розподілу технічних вимог.
При цьому, визначення вартості надання послуг з приєднання здійснюється без застосування ставок на приєднання, а на підставі фактичних витрат, джерелами фінансування робіт з приєднання електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії, за спрощеною процедурою, передбаченою пунктом 7 Постанови, можуть бути будь-які джерела, не заборонені законодавством, зокрема й джерела фінансування інвестиційної програми з розподілу електричної енергії відповідного оператора системи розподілу.
У разі звернення операторів систем розподілу зі змінами до інвестиційних програм із зазначених питань, НКРЕКП розгляне вказані пропозиції у найкоротший термін.
Варто зауважити, що договір про приєднання є господарським договором, що укладається між оператором системи розподілу та замовником на підставі вільного волевиявлення сторін, та має містити, зокрема домовленість щодо відповідальної сторони за фінансування робіт з приєднання електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії, за спрощеною процедурою.
Крім того, варто розглядати питання щодо встановлення розподіленої генерації потужністю до 5 МВт на майданчиках об’єктів критичної інфраструктури, що мають відповідну інфраструктуру (газові та/або електричні мережі, трансформаторні підстанції), з подальшим набуттям ними статусу активних споживачів та продажем надлишку виробленої, але не спожитої електричної енергії, за механізмом самовиробництва відповідно до статті 96 Закону України «Про альтернативні джерела енергії». При цьому, приєднання (підключення) генеруючої установки споживачем (об’єктом критичної інфраструктури) у власних електричних мережах такого споживача за умови що встановлена потужність таких електроустановок не перевищує величину дозволеної (договірної) потужності електроустановок такого споживача, призначених для споживання електричної енергії, здійснюється без отримання/надання послуги з приєднання.
Звертаємо увагу, що з метою підвищення поінформованості суб’єктів господарювання, які планують встановити генеруючі установки, щодо можливих моделей приєднання/встановлення генеруючих установок та продажу відпущеної в мережу електричної енергії НКРЕКП узагальнено відповідну інформацію у вигляді єдиної таблиці, копія якої додається.
Також її можна переглянути на офіційному веб-сайті НКРЕКП за посиланням:https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/90Cam0uHTm bv2h?hostedIn=slideshare&page=upload
Додатково зазначаємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2024 № 547 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.12.2023 № 1320» внесені зміни якими передбачено розширення дії постанови Кабінету Міністрів України від 07.12.2023 № 1320 «Деякі питання розміщення газопоршневих когенераційних установок на період воєнного стану» на будівництво та розміщення іншого обладнання, а саме газотурбінних когенераційних установок та блочно-модульних котелень, а також удосконалення та спрощення умов для будівництва і розміщення таких установок під час воєнного стану.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.12.2023 № 1320 передбачено, що на період воєнного стану будівництво та/або розміщення суб’єктами господарювання газопоршневих та газотурбінних установок, зокрема когенераційних, блочно-модульних котелень, дизельних/бензинових та газових генераторів (потужністю від 1 МВт та більше), а також пов’язаних з ними мереж електро-, тепло-, газо-, водопостачання, вузлів обліку, іншого пов’язаного обладнання, необхідного для забезпечення тепловою та/або електричною енергією об’єктів критичної інфраструктури (теплопостачання, водопостачання, водовідведення), закладів соціальної сфери (навчальних закладів, закладів охорони здоров’я), споживачів, зокрема під час застосування графіків відключення споживачів, здійснюється без: відповідної містобудівної документації; отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки; отримання звіту про результати проведення експертизи проектної документації на будівництво об’єктів; отримання права на виконання будівельних робіт; використання Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва; схем теплопостачання населених пунктів; відведення земельної ділянки.
Використання земельних ділянок (незалежно від цільового призначення) для цілей, визначених цим пунктом, до їх вилучення, викупу чи відведення в установленому законодавством порядку здійснюється за умови погодження такого використання з: власником земельної ділянки – для земель приватної форми власності; відповідною обласною чи Київською міською військовою адміністрацією – для земель державної форми власності; відповідним органом місцевого самоврядування – для земель комунальної форми власності.
Тому, просимо обласні, Київську міську військові адміністрації оперативно розглядати звернення суб’єктів господарювання щодо погодження використання земельних ділянок (незалежно від цільового призначення) для цілей, визначених цим пунктом.